söndag 21 april 2013

Pain in the Neck


Idag begav jag mig tidigt till HDK, började med att sitta i ateljén men efter 30 minuter av frustration och koncentration gav jag upp och gick ner till caféet istället för att fortsätta och det gick mycket bättre. Det är något med ljuset i ateljén som är för ljust och skarpt. För att min hjärna ska kunna slappna av och ge sig in i ett flow behöver det vara mysigt. Flytet känns lite som att dagdrömma produktivt. Jag kom in i det bra idag i caféet. Något jag insåg idag är att om jag tecknar långsamt så stannar jag i "flowet" längre, jag har vart tvungen att släppa tanken på att fylla hela vax/plastrullen. Det är inte det viktiga. Så man får liksom slåss mot att vilja visa upp något stort, men det är väl en fight jag får ta med mitt ego..

Det som hindrar en från att rita så många timmar i streck var inte blåsan eller hungern den här gången, satt ändå i över 5 timmar. Det var nacken och handen. Man måste greppa pennan stadigt när man ritar på vaxduk då det inte finns någon friktion som stöttar pennan så man får lätt kramp. Nacken behöver jag inte direkt förklara. Jag kommer dock försöka att teckna stående nu i veckan och se om det bidrar till flytet.

Bilder kommer senare. Känns inte som bilder behövs till detta inlägget.

Nu ska jag ta ett välförtjänt bad...välförtjänt i den meningen att jag tecknat i 5 timmar, inte så välförtjänt om man jämför det med att man gjort en skillnad här på jorden....det har jag inte gjort idag...livet suger ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar